jdi na obsah

Pro

Snad asi každý člověk, který poprvé zamění svou obvyklou house/techno/dnb party
za psytrance si položí jednu základní otázku: "Proč sakra hrajou ti psytranceři
z cdček?"
Tak proč vlastně ty cds? Má to několik důvodů:
1) Výběr hudby
Pro všechny djs je asi tím nejhlavnějším důvodem celková současná nabídka psytrance
na vinylu a cd, resp. její poměr. Realita je taková, že většina věcí vychází
na CD, avšak jen velice malá část toho se objeví na vinylu. Na něm člověk sežene
převážně progressivně orientovaný psytrance, takže pokud nemá dj v oblibě zrovna
tento styl, je odkázaný na velice omezený výběr, přičemž mnoho věcí na vinylu
vůbec nikdy nesežene.

2) Praktičnost
CDčko je malé, lehké, odolné proti vyšším teplotám, nedochází k postupnému
zanešení a lehkému poškrábání způsobující všudypřítomný praskot a šum. Podobné
vlastnosti mají i dnes nejčastěji používané cd přehrávače Pioneer CDJ 100s -
jsou malé, lehké, používat se dají prakticky v jakémkoliv prostředí, jsou odolné
vůči otřesům, nedochází ke zpětné vazbě.
Profesionální CD přehrávače dnes splňují všechny potřebné funkce ke kvalitnímu
mixování psytrance a ostatně i jiných druhů hudby, ve kterém se djs nezaměřují
na scratching, sampling a další vylomeniny, které se dají dělat s vinylem. Je
ovšem fakt, že Pioneer CDJ 1000 již podobné věci také umožňuje, ale zase ztrácí
výše uvedené výhody, je tedy velký a těžší. A hlavně je hodně drahý.
3) Historické kořeny
Historické kořeny tohoto zvyku leží už na samém počátku téhle kultury, přímo
v indickém Goa - rodišti předchůdce dnešního psytrance, kterému se říkalo goatrance.
Goa je portugalská kolonie, kde se již od šedesátých let sjížděli travellers,
aby si užívali nevázaného svobodného života, jehož součástí byla samozřejmě
i hudba. Problémem ovšem byly vysoké teploty v tomto kraji, který vůbec nesvědčil
vinylovým deskám. V tom horku se prostě začali roztékat. Hudba se sem tedy dostávala
na magnetofonových páskách, které djs přehrávali na plážových parties a nahrávali
mezi s sebou. S technologickým vývojem se postupně přešlo na DATky. Stranou
nezůstaly po svém vytvoření ani minidisky. DATky ovšem díky své absolutně nejlepší
zvukové kvalitě zůstaly dominantním goa médiem po dlouhou dobu. A i pro některé
dnešní djs stále zůstávají (jako třeba pro legendárního Goa Gilla), ale většina už přešla na CD hlavně díky možnosti
jejich vzájemného mixování přes beaty.

4) Promos & unreleased
Digitální média vždy umožňovala a stále umožňují rychlý přesun hudby od jejích
tvůrců přímo k labelům a djs, kteří ji pak "testují" na akcích. Samozřejmě
vždy docházelo k výměnám těchto věcí, avšak s masivním rozšířením vypalovacích
mechanik to již dostává trochu jiné rozměry. Ale to je úplně jiná kapitola…
Takže snad se mi podařilo aspon stručně osvětlit tuhle menší specialitu psytrance scény. A pokud máte neodbytnou potřebu se k tomuto tématu vyjádřit, můžete tak učinit na našem chatu :)
PS: …ne všichni djs hrají z cdček!

16.04.2003 | cymoon | magazín