jdi na obsah

G-Sonique Ultrabass MX4/4 vst synthetizer

Obrázek

Nový softwarový syntezátor malé slovenské firmičky by měl mít v názvu spíše 4X4, jako ty velké auta co žerou neskutečné množství paliva a jsou schopna urvat barák. Ne, teď nemluvím o tzv. SUVčkách, ale o kategorii Monstrer Truck...

Většina společností vyvíjejících softwarové syntezátory, se snaží nejčastěji o univerzální "mašiny" Tento blízkovýchodní VST modul si razí svou vlastní cestu, protože dobré basy není nikdy dost. A leštit basu na oněch univerzálních syntezátorech každého nebaví. A připomeňme, že výsledek je často nejistý.

Struktura syntezátoru by šla rozdělit na čtyři hlavní sekce, přičemž se slovenská firma G-Sonique držela hesla "v jednoduchosti je síla".

Sekce oscilátoru nabízí 15 vzorků různých vln a nový mód tzv. dual, který "zdvojí" hlavní oscilátor a poté pomocí parametru spread můžeme kontrolovat vzájemné rozladění dvou vzniklých oscilátorů. Výborná funkce je možnost ovládání parametrů fáze, tak jak ji známe třeba ze Subtractoru nebo Z3ta+. Tato funkce na mnoha softwarových i hardwarových syntezátorech úplně chybí.

Sekce filtrů bývá pro syntezátor a jeho výsledný zvuk klíčovou. Je zde řešena velmi elegantně a její hlavní pozitivum je ona nelineárnost ovládání, resp. chování. To na jednu stranu někdey znemožňuje odhad chování filtru v jeho běžných polohách, ale hlavně přináší mnohem více srandy, než klasická forma lineárních knobů. Hlavní filtr, tj. Filter 1, má úděl lowpassové hrazdy a to ve 4 módech, mód speciálně navrhnutý osazenstvem G-Sonique, klasický lowpass, lowpass emulující filtr z Rolandu TB303, a jakýsi vintage analog lowpass filter. Většina nepředvídatelných kroků se děje v první polovině hodnot cutoff, zde je knob nejvíce nelineární. Filtry můžeme zapojit paralelně, nebo sériově, tj. za sebou. Filter 2 se dá úplně vypnout. Má ale mnohem více typů filtrace, celkem 9. Vyjma klasických Lowpass a Hipass filtrů je tam i Bandpass a Bandreject.

Za další sekci bysme mohli považovat obálky filtru a zesílení. Zatímco obálka zesílení je pevně spjata s výstupem syntezátoru, obálka filtru je pro filtry společná a dá se volit, jak na filtry bude moc působit.

G-Sonique brzy po Alienovi 303 vydali basový efekt Xbass4000, který je implementován do poslední sekce Ultrabass MX4/4. Je to v podstatě nástroj, který dovoluje z tlusté basy udělat basu obézní. Musí se ním rozhodně opatrně. Tak trochu supluje chybějící sinusoidový vzorek v tabulkách oscilátorů. Poslední zastávkou jsou kolečka Main Saturation a Master Level. Poslední jmenovaný je jasný. Funkce globální saturace obohacuje zvuk, než výjde ven z nástroje. Tak z vaší obézní basy udělá hotového vorvaně. A sakra, zrovna mi vyletěl reprák z osazení...

To, že syntezátor neobsahuje žádné prostorové a zpožďovací efekty, jako měl Alien 303 mu jenom prospělo. Čarováním s filtry a jejich resonancemi jde dosáhnut velice zvučného basu, vhodného jak do dubstepu, breakbeatu, tak do různých odnoží trancové muziky. Hodně presetů, v instrumentu už uložených, je míněno pro různé deep house a minimal house styly.

Jediné mínus je absence sinusové vlny ve vzorcích oscilátoru a nemožnost vypnout vícehlasý režim a pracovat se synthem jako s monofonním, tedy i neexistence portamenta a možnosti různých slide-efektů s basou. Na jednu stranu jsou tyto mínusy velice závažné, na stranu druhou, v prvé řadě jde o zvuk a "dží-soňácké" basy opravdu trhají blány na reprácích. Rád bych také upozornil, že ač je Ultrabass myšlen jako basový synth, tak podobně jako Alien 303 se hodí i na ostré a těžké staby, leady a suché pady. Velikým plusem je cena, která teď po novém roce spadla na pouhých 23 Euro.

http://www.g-sonique.com/...

02.02.2012 | fractal | novinky